Møteoversikt

Høstprogrammet 2024 Gjerpen Historielag

Søndag 22.08.2024 kl. 18.30: Tur til Arne Kises traktorsamling på Kise gård.

Samlingen hans består av flere dusin traktorer av ulike årganger. Arne har gitt dem tilbake sitt originale utseende – og spesielt har han stor forkjærlighet for gråtass-modellene.

Nærmere informasjon på e-post og Facebook.

NB! Tirsdag 17.09.2024 kl. 18.30: Menstad Bydelshus. Foredrag om Skien Videregående Skoles historie.

I år er det 200 år siden Skien – og dermed også Gjerpen – fikk en såkalt «lærd skole». Jarle Sethre har vært med på å samle Skien videregående skoles historie mellom to permer, og i kveldens foredrag vil han trekke fram glimt fra livet på skolen gjennom alle disse årene, bl.a. også om
elevene P.A. Munch, Gunnar Knudsen og Vidkun Quisling.
Pris: 100,- / 50,- for medlemmer (VIPPS eller kontant)

Torsdag 21.11.2024 kl. 18:30: Menstad Bydelshus: Foredrag om Grenlandsdialekten

Språkprofessor Rolf Theil mestrær 52 språk, å glødær for grenlands-dialekta. Men ongdåmanne byner først å snakke såm i Oslo, så dialekta bli’ke vidreført. Dette vil Theil snakke om på møtet i Gjerpen Historielag denne kvelden.
Pris: 100,- / 50,- for medlemmer (VIPPS eller kontant)