Møteoversikt

Vårprogrammet 2024 Gjerpen Historielag

Torsdag 01.02.2024 kl. 18.30: Menstad Bydelshus. Den lengste historien om Gjerpen v/Kristin Rangnes

"Den lengste historien om Gjerpen - og litt om vulkanen på Fen" kaller Kristin Rangnes fortellingen sin om nesten 500 millioner års gjerpenhistorie. Rangnes er daglig leder for GEA
Norvegica UNESCO Global Geopark.
I Gjerpen og Skien møtes de tre geologiske hovedtrekkene som utgjør Gea Norvegica – og derfor omtales gjerne området vårt som geoparkens «treriksrøys». I Gulset-området ligger grunnfjellet, i fjellsidene fra Borgestad til Fossum ser vi rett inn i gammel havbunn, Kapitel-berget er et flere hundre millioner år gammelt korallrev, og øst i Gjerpen finner vi de yngste bergartene i geoparken med syenitt, larvikitt, basalter og gamle lavaer. Ikke langt unna ligger det spennende Fensfeltet. Kristin Rangnes er en engasjert forteller som makter å gjøre urgammelt stoff spennende og interessant.
Pris kr 100/kr 50 for medlemmer

Torsdag 14.03.2024 kl. 18.30: Menstad Bydelshus. Spor til lokalhistorien v/arkeolog Geir Sørum

Tidligere generasjoner satte ikke så mange spor etter seg som vi gjør. Men vi kan likevel
finne rester av både veier, hustufter, boplasser og mye annet hvis vi bare vet hvordan vi skal lete. På møtet vil arkeolog Geir Sørum fortelle om hvordan vi kan gjøre søndagsturen til et spennende søk etter glømte skatter i lokalmiljøet.
Før foredraget, som starter ca kl 19, er det ordinært årsmøte i
Gjerpen Historielag.
Pris kr 100/kr 50 for medlemmer

April/Mai 2024 Historisk sporsøk i naturen med arkeolog Geir Sørum.

Vi blir med Geir Sørum på tur for å lete etter veier, boplasser og andre spor som våre forfedre har etterlatt seg. Sted og tidspunkt kommer på epost og Facebook-siden vår.

Torsdag 06.06.2024 kl. 1800: Omvisning på Borgestad Gård (NB: KUN FOR MEDLEMMER)

Denne torsdagen innbyr Borgestad-familien historielaget på
omvisning – både i en av landets eldste og mest intakte barokkhager og inne i hovedbygningen. Ærverdige og historiske Borgestad Gård ble bygd i 1696, og har vært i familiens eie i over 300 år. Barokkhagen ble anlagt i 1701, og har blant annet pæretrær fra 1776 som fortsatt bærer god frukt. Borgestad er en av de gamle gårdene i Gjerpen – og er en gård der eiere har satt spor etter seg i norgeshistorien.