2023-06-01

Besøk og omvisning på Lagmannsgården
1 juni 2023 kl. 1830

Ca 80 medlemmer av Gjerpen Historielag hadde møtt opp i hagen på Lagmannsgården i Gjerpen da familien Aubert åpnet sin park og hus for historielaget.
Det var en nydelig junikveld og folk benket seg rundt hageannekset hvor familien tilbød kaker og kaffe til de fremmøtte.
George Aubert ønsket velkommen og fortalte inngående om hvordan de hadde bestemt seg for å kjøpe gården og flytte til Skien hvor de nå har pusset opp for å gjenskape fortidens storhet i de gamle stuene.
Huset er opprinnelig fra slutten av 1700-tallet, men selve gården er en av Gjerpens eldste og har blitt bebodd av lagmenn opp gjennom århundene.

De fremmøtte ble delt opp i tre grupper og vi fikk så en omvisning i huset av George og Kjersti Aubert. Det var imponerende hvor fint alt var gjenskapt, og det var gjort en stor jobb, ikke minst av ekteparet selv.

Gårdens historie kan leses her
Se også artikkelen om Lagmannsgården. Den kan lastes ned som pdf-fil.
gamlegjerpen.no har Gard Strøm også mye av historien om gården.